Commanderij College
Zoeken

Uitgebreid verslag Berlijn-reis havo 5

Bericht geplaatst op: 20-11-2015

Onlangs zijn we met 78 leerlingen en 7 begeleiders vertrokken naar Berlijn. Hieronder volgen een aantal hoogtepunten van deze reis.

Dag 1

Na een lange, maar goed verlopen reis kwamen we om ongeveer 17.30u aan in Berlijn. Het eerste wat we deden was eten in een restaurant. Daarna inchecken in het hotel en vervolgens weer de bus in voor de eerste twee hoogtepunten van Berlijn.

De Rijksdag is voor publiek toegankelijk. Iedereen moest bij binnenkomst door een elektronisch poortje, bij niemand gaat gelukkig het alarm af. De nieuwe glazen koepel van de Rijksdag laat licht binnen dat via zo'n 350 spiegels de vergaderzaal in wordt gekaatst. Vanaf het dak is duidelijk te zien dat er in Berlijn nog veel gebouwd en verbouwd wordt. Alleen al in de directe omgeving van de Rijksdag tel ik tachtig kranen.

Na de Rijksdag gingen we te voet naar de Brandenburger Tor om selfies en foto’s te maken.

Deze twee hoogtepunten sloten de eerste dag af. Terug in het hotel was het snel rustig, we waren allemaal moe….

Dag 2

We moesten al om 7.30u ontbijten, na een lange reisdag was dit best wel vroeg. Ik was wel benieuwd naar alle nieuwe indrukken van deze dag. Als eerste kregen we een stadsrondrit onder leiding van Didi, een Nederlands sprekende gids. Tijdens de stadsrondrit zijn we onder andere gestopt bij de Berlijnste muur, Checkpoint Charlie en het Holacaustmonument.

In de middag hebben we een bezoek gebracht aan de Fernsehturm. Vanuit de 365 meter hoge Fernsehturm op de Alexanderplatz heb je een schitterend uitzicht over Berlijn, zo zijn de Brandenburger Tor en de Rijksdag duidelijk te onderscheiden.

Na de Fernsehturm mochten we nog even van wat vrije tijd genieten om bijvoorbeeld te lunchen op de Alexanderplatz.

Na het diner in Route 66 gingen we op weg naar Das Estrel Festival Center. Hier kregen we diverse optredens van popsterren te zien. Tom Jones, Michael Jackson en als hoogtepunt de Blues Brothers waren een paar namen die we gezien  hebben.

Dag 3

Deze dag stond in het teken van een museumbezoek en vrije tijd. In de ochtend zijn we eerst naar de Unterwelten gegaan. Dit waren bunkers voor de Duitsers tijdens de Tweede Oorlog. Vooral de bunker waar verf was gebruikt die licht gaf in het donker was super.

Na de Unterwelten werden we afgezet in de Hackesche höfe waar we een rondwandeling kregen. Hackesche Höfe is een reeks van binnenpleinen die met elkaar verbonden zijn en zo een heel complex vormen. Vroeger waren er vele van dergelijke pleinen in Berlijn. Op de Hackesche markt kon je ook eten uit allerlei windrichtingen krijgen. Heerlijk!

De buschauffeur kwam ons om 13.30u ophalen om aan het middagprogramma te beginnen: shoppen in de buurt van KaDeWe.

Het KaDeWe is een kruising tussen de Bijenkorf en Harrods. Om er even geweest te zijn gaan we naar binnen. Er was eigenlijk precies hetzelfde te krijgen als in alle andere dure winkels in Europa. In de namiddag werden we weer opgehaald door de buschauffeur om naar de dinerlocatie te gaan.

In de avond mochten we naar discotheek D- Light waar ongeveer 1000 medescholieren aanwezig waren om de nieuwste danspasjes uit te proberen. Wat opviel was dat Duitse leerlingen raar konden dansen!

Omdat het erg warm binnen was waren we weer blij dat we rond 22.00u terug naar ons hotel konden rijden. In het hotel hebben de meeste leerlingen nog tot 0.00u gezellig liggen kletsen met de begeleiders en elkaar. Daarna vlug naar bed om de volgende dag weer naar huis toe te rijden.

Bekijk hier alle foto's van de Berlijnreis van havo 5.