Leerlingen en docenten Macropedius klimmen tegen MS

Veertien leerlingen en vier docenten van Maropedius deden op 6 juni mee aan Klimmen tegen MS. Ze zamelden geld in door fietsend of wandelend de top van de Mont Ventoux te bereiken. Het intitatief kwam van vwo-leerling Niek Pepers. Lees hieronder zijn ervaringen van de dag.

Zaterdag 4 juni zijn we met 14 leerlingen en 4 docenten om 6.00 uur vertrokken naar Frankrijk. Dit om gezamenlijk op maandag 6 juni de Mont-Ventoux te beklimmen om geld op te halen voor onderzoek naar MS.

Na een lange rit konden we eindelijk de kale berg vanuit onze bus zien en begon de spanning nogal toe te nemen. Rond 20.00 uur waren we gearriveerd in ons hotel gelegen aan de rand van Malaucène. De rest van de avond hebben we gebruikt om het mooie stadje Malaucène te verkennen en onze spullen uit te pakken.

De volgende dag waren we al vroeg op om naar de supermarkt te gaan voor ontbijt en goed avondeten. Rond een uur of 13.00 zijn we met alle fietsers naar Entrecaux gegaan, waar het ‘hoofdkwartier’ van Klimmen Tegen MS zat, om onze startbewijzen op te halen. Het was een gezellige boel en we hebben daar een goodie bag gekregen en de mogelijkheid om door fietsenmakers onze fietsen te laten controleren. Toen we weer terugkwamen in ons hotel hebben we de rest van de avond vrij gehad en hebben we ons klaargemaakt voor de klim en een duik genomen in het zwembad want het was wel gewoon 30 graden. Als avondeten aten we allemaal echt krachtvoer, namelijk pasta.

De volgende dag was het dan eindelijk zo ver. We zijn allemaal vroeg vertrokken om vervolgens om 7.00 uur met naar schatting zo’n 300 andere mensen te starten met onze klim vanuit Malaucène. Het was super goed weer en de sfeer was erg gemoedelijk. Om de 5 km waren er stops waar je na een heftige klim eventueel je bidons en voorraad eten aan kon vullen. We begonnen in een loofbos wat vervolgens al gauw veranderde in een naaldbos. Onderweg maakte we allemaal wel een praatje met onze medeklimmers en overwonnen we hoge percentages berghelling. Na 15 km was het landschap veranderd in een kale puin helling en konden we eindelijk de top zien met dat iconische weerstation erop. De laatste klim was erg heftig maar we mogen met trots zeggen dat we allemaal boven zijn gekomen! Eenmaal op de top werd je met applaus ontvangen en was iedereen erg blij. Toch was het boven ook erg beladen vanwege het onderliggende leed. Dit was voor iedereen een ervaring die we nooit meer zullen vergeten.

Iedereen heeft die dag een top prestatie geleverd toch zaten er een aantal benoem waardige uitschieters bij:

• Een aantal legendarische wandelaars (Finn, Dries, Mika en Luuk) waren als eerste boven van alle wandelaars en hebben zelfs fietsers ingehaald.
  • Paul Dekkers heeft de Mont Ventoux 3 keer gefietst.

Voor mij persoonlijk was dit erg bijzonder omdat ik mezelf in de eerste instantie solo heb opgegeven met als doel om een mooi centje op te halen voor onderzoek naar MS en een sportief avontuur aan te gaan. Om dan een jaar later een hele touringcar voor de school te zien met 10.000 euro onderzoeksgeld vind ik nog steeds onwerkelijk. Ik ben daarom ook erg dankbaar hoe alles is verlopen!

Niek Pepers

Doneren kan nog steeds via onderstaande QR-code.