Commanderij College
Zoeken


    Kom je werken bij het Commanderij College?

    Onze collega's aan het woord

    Hoe is het om op het Commanderij College te werken? Dat vertellen de medewerkers van het Commanderij College op deze pagina. Ze laten zien wat betekenisvol werken voor hen betekent. Hieronder lees je hun verhalen. Lijkt het je wat om bij het Commanderij College te werken en je steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van jongeren? Kijk dan eens of er een vacature voor jou tussen zit of stuur een open sollicitatie.

    ‘Bij het Commanderij College krijg je de ruimte om je te ontwikkelen’  

    Naam: Claudia Choi
    Functie: HR consulent
    Actief op locatie: alle locaties

    Dat het onderwijs aan veranderingen onderhevig is, mag geen verrassing meer zijn. Dat merkt niet alleen het onderwijzend personeel, ook de werkzaamheden van het onderwijsondersteunende personeel veranderen. Claudia Choi, HR consulent op het Commanderij College, ziet een verschuiving in haar werkzaamheden. ‘Ik ben nu veel meer zichtbaar binnen de school.’ 

    Als HR- consulent houdt Claudia zich bezig met de in-, door- en uitstroom van medewerkers. ‘Mijn functie is eigenlijk heel breed. Zo houd ik me de ene dag bezig met arbeidsmarktcommunicatie en werving en selectie en pak ik een andere dag de administratie op. Daarnaast ga ik in gesprek met medewerkers en leidinggevenden en ben ik verantwoordelijk voor het verzuimvraagstuk.’ Sinds 2014 heeft Claudia haar baan zien veranderen. ‘Ik zie een verschuiving naar meer projectmatig werken, denk aan verzuimbeleid, onboarding of coachingsvraagstukken. Ook ben ik meer zichtbaar op alle locaties van onze school actief.’ 

    Altijd tevreden naar huis
    Claudia is blij met de manier waarop de school zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. ‘Het Commanderij College is een school die meegaat met veranderingen en daarbij oog heeft voor de ontwikkeling van het personeel. Je krijgt als medewerker aandacht en begeleiding en voelt je daardoor geen nummertje.’ Mede daardoor gaat Claudia eigenlijk altijd met een tevreden gevoel naar huis. ‘Ik voel me nuttig als ik voor een ander iets heb kunnen betekenen.’ 

    Onderwijshart 
    Als Claudia de bevlogen verhalen van haar collega’s hoort, gaat haar onderwijshart ook kloppen. ‘Ik vind het heel fijn om bij een non-profitorganisatie te werken, hier draait het niet om targets, maar om de mens’, vertelt ze. ‘Ik kan me voorstellen dat ik later mijn kennis op het gebied van HR over ga dragen aan de nieuwe generatie. Maar voor nu zit ik hier helemaal op mijn plek.’ 


    'Ik laat leerlingen zelf met oplossingen komen' 



    Naam:
    Mendy Romme  
    Functie: coach 
    Actief op locatie: vmbo Laarbeek 

    Op het Commanderij College hebben brugklassers naast een klassenbegeleider een persoonlijk coach. Op deze manier krijgen leerlingen meer aandacht én houden ze de regie over hun leertraject in handen. Een mooie ontwikkeling, vindt Mendy Romme, coach op het vmbo Laarbeek. ‘De motivatie van de leerling is zo het grootst.’ 

    Mendy is klassenbegeleider en persoonlijk coach. ‘Als klassenbegeleider richt ik me meer op het groepsproces. Als coach heb ik individuele aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van mijn coachleerlingen’, legt Mendy uit. Het coachschap kan per schoollocatie verschillen. Coaches in Laarbeek stellen samen met de leerlingen leerdoelen op. Mendy: ‘Dat hoeft niet altijd te gaan om het behalen van een cijfer. Het kan ook met de persoonlijke ontwikkeling te maken hebben.’ 

    Jezelf blijven ontwikkelen als docent bij het Commanderij College

    Het voeren van de juiste gesprekken is een essentieel onderdeel van het coachschap: ‘We worden getraind op gespreksvaardigheden. Als docent ben je geneigd om met een oplossing te komen, maar wanneer een leerling daar zelf mee komt, is de motivatie vaak het grootst.’ 

    Positieve ontwikkeling

    Mendy ziet het coachschap als een zeer positieve ontwikkeling, waarmee het Commanderij College laat zien dicht bij de leerlingen te staan. ‘Leerlingen hebben één aanspreekpunt en er is sprake van structurele individuele aandacht. We weten nu meteen wat er speelt.’ 

    'Ik ga voor een passende leerroute voor elke leerling' 



    Naam:
    Marianne Somers
    Functie: docent wiskunde 
    Actief op locatie: havo-vwo

    Het onderwijs is de laatste jaren flink veranderd. Dat ondervond ook Marianne Somers, docent wiskunde. In de tien jaar dat zij les geeft is het onderwijs verschoven van klassikaal naar meer individueel. ‘Een passende leerroute voor elke leerling is belangrijk.’ 

    Ze komt uit het bedrijfsleven, maar besloot tien jaar geleden haar droom om juf te worden achterna te gaan. En daar heeft Marianne nog geen moment spijt van gehad. Het contact met de leerlingen en de diversiteit, zijn enkele zaken die Marianne opsomt als blijmakers. 'En daarnaast vind ik het gewoon erg leuk om mijn vak over te brengen.' 

    Leerlingen op de juiste plek

    Marianne laat leerlingen niet meer voor het hoogst haalbare gaan, maar vindt het vooral belangrijk dat leerlingen op de juiste plek terecht komen. Marianne: ‘Differentiatie en variatie zijn de toverwoorden. Ik kijk naar welke leerroute past bij de leerling en maak een bewuste keuze. Het is goed dat er op het Commanderij College meer naar het individu gekeken wordt. Nu kunnen we ook creatiever met de lesstof omgaan.’  


    'Ik breng verschillende leefwerelden samen' 

    Naam: Petra Baltissen
    Functie: docent Zorg en Welzijn 
    Actief op locatie: vmbo-pro Gemert



    Locatie vmbo-pro van het Commanderij College vindt het belangrijk dat leerlingen beroepservaring opdoen. Een voorbeeld is het evenement ‘oud ontmoet jong’ van docente Petra Baltissen. Hierbij koken leerlingen voor ouderen en organiseren ze activiteiten. ‘Het is belangrijk dat onze leerlingen anderen ontmoeten.’ 

    ‘Het is niet de eerste keer dat ouderen de school bezoeken. We nodigen meerdere keren per jaar anderen uit’, legt Petra uit. ‘Daarvoor zoeken we de samenwerking op met de gemeenschap en instanties, zoals de LEVgroep.’ 

    Het Commanderij College is een ontmoetingsschool

    Petra benadrukt het belang van deze activiteiten voor de leerlingen. 'Leerlingen leren contact te leggen met ouderen. Ook ontdekken ze hoe een zorgcentrum – hun mogelijke toekomstige werkplek – daadwerkelijk draait. Ze ervaren de praktijk.’